Hoci karfiol nekonzumujeme pravidelne, aspoň v zime by sme ho mali zaradiť do jedálnička častejšie, pretože zásobí náš organizmus množstvom potrebných nutričných látok. Karfiol, botanicky kapusta obyčajná karfiolová, má dužnaté súkvetie a pochádza zo Stredomoria. Pestuje sa však hojne aj v našich končinách. V predaji sú skoré (sadené na jar) i neskoré sorty (sadené v lete), preto karfiol dostaneme z domácej produkcie od leta do neskorej zimy.

Karfiol má veľmi nízky obsah energetických zložiek, 100g predstavuje iba 105 kilojoulov. Vďaka vysokému podielu vody a biologicky aktívnych látok, je jedným z najzdravších druhov zeleniny. Karfiol má významný obsah kyseliny listovej (folacínu, kyseliny folovej). Je to vitamín skupiny B, ktorý pri metabolizme v úkej súčinnosti s vitamínom B12 zabezpečuje rast buniek a a krvotvorbu. Treba spomenúť aj vitamín B5 (niacín, označovaný aj ako vitamín PP), významný pre tvorbu kortizónu. Karfiol nie je medzi zeleninou nijakou novinkou, naše staré mamy ho pripravovali najmä na zasýtenie malý a dorastajúcich hladošov. Liečivé účinky karfiolu na sliznice čriev sa prejavujú predovšetkým v prevencii rakoviny hrubého čreva, hlavne u mužov.

Karfiol si pri nákupe dôkladne prezrieme a ohmatáme. Najkvalitnejší je biely, respektíve celkom svetlý a pevný karfiol - taký má aj najviac vitamínov. Mäkký, sivastý, zvädnutý vzhľad nasvedčuje, že ho pridlho skladovali. Karfiol, ktorý je v predaji neskoro v zime, pochádza obyčajne z dovozu, preto nie je celkom čerstvý. V lete a na jeseň na trhoviskách pestovatelia ponúkajú čerstvý karfiol z vlastnej produkcie.

Hlúb karfiolu odrežeme a odstránime spodné listy. Chemicky neošetrený karfiol môže byť napadnutý húsenicami, ktoré tiež vyhľadávajú jeho výživové látky. Odstránime ich najlepšie tak, že hlávku na niekoľko minút vložíme do slanej vody s troškou octu. Karfiol najčastejšie dochucujeme soľou a muškátovým orieškom, veľmi chutný je posypaný strúhaným syrom. Vodu, v ktorej sme ho varili, nevylievame, lebo obsahuje množstvo stopových prvkov. Karfiol môžeme jesť teplý, ale aj studený v predjedlách, šalátoch alebo skombinovaný s inými druhmi zeleniny.