Veľký guľatý plod plný šťavy prináša na náš stôl slnko. Najčastejšie z neho vytláčame čerstvú šťavu. Mierne kyslú a jemne horkastú dužinu zasa pridávame do rozmanitých ovocných šalátov a dezertov. Grepy sa dajú bez ťažkostí skladovať, takže zdroj vitamínov je vždy poruke. Grapefruitovník, botanicky citrónovník rajský, pochádza zo subtropických krajín Strednej Ameriky. Po objavení Ameriky si ho Európania rýchlo obľúbili a začali pestovať aj v iných krajinách, napríklad v Izraeli, Grécku, Španielsku alebo v južnej Afrike. Odrody Duncan a Royal majú žltú dužinu, Star Ruby zasa červenú a Red Blush ružovú. Väčšina odrôd, ktoré nájdeme v obchodoch, má málo jadierok alebo vôbec nemajú jadierka.

Grapefruit je v pravom zmysle slova zásobáreň - obsahuje totiž neuveriteľnú koncentráciu látok s liečivým a preventívnym účinkom. K najdôležitejším patrí vitamín C, najmocnejší ochranca imunitného systému a katalizátor biologických reakcií. Jeden plod pokryje dennú potrebu vitamínov človeka, len ak nie je vystavený nadmernému stresu. Dužina grapefruitu má vysoký obsah bioflavonoidov (rastlinných ochranných látok), ktoré dvadsaťnásobne zvyšujú účinnosť vitamínu C a liečivo pôsobia aj na cievy. Bioflavonoidy pôsobia už v ovocí - bez nich by citlivý vitamín C v ovocí veľmi rýchlo oxidoval. Grapefruity obsahujú množstvo kyseliny listovej, vitamínu skupiny B, potrebného rastového stimulátoru. Najmä deti a dospievajúci by mali konzumovať čo najviac grapefruitov.

Grapefruit má vysoký obsah vody, preto je mimoriadne vhodný na lisovanie šťavy. Pri odšťavovaní sa síce stráca časť bioflavonoidov, no vitamíny ostávajú zachované. Namiesto drahých ovocných štiav z koncentrátov, ktoré dlhým skladovaním strácajú väčšinu živín sľubovaných v texte na škatuli, mali by sme si radšej dopriať čerstvú šťavu z grepov. Šťava z grepov je ideálny zdroj vitamínov a používa sa do mnohých mixovaných nápojov. Grapefruit je ideálne ovocie pre domácnosti s malými a dospievajúcimi deťmi. Kyselina listová v šťave i v dužine pôsobí ako najdôležitejší rastový stimulátor a podporuje krvotvorbu.

Grepy majú veľmi široké použitie - od štiav, ovocných šalátov, cez dezerty až po prílohy k pokrmom z mäsa a rýb. Vitamín C a kyselina listová v týchto plodoch sú veľmi citlivé na teplo. Pri zahriatí sa stráca asi 90% živín. Ak ich skladujeme dlhšie, mali by sme ich uložiť na tmavé miesto a pripravovať ich až tesne pred spotrebou.